„Quod erat demonstrandum”, prescurtat q.e.d. vine din latină şi înseamnă „ceea ce trebuia demonstrat”. Este formula cu care se încheie rezolvarea unei probleme de geometrie în manuscrisele operei lui Euclid.
Societatea de Ştiinţe Matematice din România
Societatea de Ştiinţe Matematice din România
Cont nou | Ai uitat parola?

Ştiaţi că?

Ştiaţi că Pitagora considera cunoştinţele muzicale ca făcând parte din domeniul matematicii şi în mod special din teoria numerelor? „Sunetele armonioase, spunea Pitagora, sunt produse de rapoartele exprimate în numere întregi şi cu cât valoarea numerică a raportului este mai mică cu atât sunetul este mai frumos”.

Vezi toate

Anecdote matematice

Un ardelean şi un matematician în tren. După un timp trec pe lângă o stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5... 425 de oi."
Se uită şi matematicianul, scoate un pix şi o foaie de hârtie, calculează... nimic.
Dupa o oră mai trec pe lângă o stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5,6... 281 de oi."
Matematicianul scoate laptop-ul, calculează, utilizează toate programele complexe de calcule... nimic.
Dupa încă câteva ore trec pe lângă altă stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5... 892 de oi."
Matematicianul scoate telefonul mobil, sună un prieten matematician, se conectează la internet, caută, trimite mai multe mail-uri, nimic.
- Domnule, nu vă supăraţi, dar eu sunt matematician, membru al Academiei, cu diplome multe, comunicări ştiinţifice internaţionale etc. şi nu am putut număra. Cum faceţi?
- No, d-apăi simplu, domnul meu... numeri picioarele şi împarţi la patru!

Vezi toate

citate matematice

"Ca şi în geometrie, înţeleg prin poezie o anumită simbolică pentru reprezentarea formelor posibile de existenţă… Pentru mine poezia este o prelungire a geometriei, aşa că, rămânând poet, n-am părăsit niciodată domeniul divin al geometriei."

Ion Barbu

Vezi toate

Concursuri

Concurs pentru Cadre didactice şi clasa lor: Cea mai “cool” oră de mate

Imprima

Vezi câştigătorii

Procesul de jurizare a luat sfârşit!

În procesul de stabilire a câştigătorilor, juriul a avut în vedere următoarele criterii:

  • activarea clasei (participarea şi implicarea cât mai multor elevi la desfăşurarea orei);
  • modul de implicare a elevilor în însuşirea cunoştinţelor nou predate;
  • atitudinea clasei în timpul lecţiei şi impresiile elevilor;
  • abordarea inovativă a cadrului didactic în planificarea şi realizarea lecţiei.

În urma analizării portofoliilor înscrise în concurs şi a centralizării punctajelor, s- au acordat următoarele premii:

  • 4 premii I
  • 4 premii II
  • 3 premii III
  • 3 menţiuni

Juriul a fost alcătuit din următoarele persoane:

Gabriela Streinu – Cercel

  • Consilier superior, sectorul de activitate Curriculum de matematică în învăţământul preuniversitar, la Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar (CNCEIP)
  • Profesor de matematică, la Şcoala Superioară Comercială Nicolae Kretzulescu, Bucureşti
  • Şef arie curriculară şi metodist municipiul Bucureşti

Florica Banu

  • Consilier superior, responsabil cu Elaborarea subiectelor pentru examenele naţionale şi pentru examenul de titularizare a profesorilor, la Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar (CNCEIP)
  • Profesor de matematică, la Şcoala nr. 79, Bucureşti
  • Responsabil cu selectarea subiectelor pentru concursuri / olimpiade şcolare

Ion Cicu

  • Profesor de matematică, la Şcoala nr. 96, Bucureşti
  • Metodist al ISMB
  • Redactor la Gazeta Matematică, membru SSMR
  • Membru al echipei de redacţie la portalul viitoriolimpici.ro

Andrei Răzvan Băleanu

  • Elev în clasa a XI-a la Colegiul Naţional "George Coşbuc", Motru, Gorj
  • Câştigătorul locului I la două dintre concursurile organizate de anulmatematicii.ro:  “Azi elevul e profesor de matematică” , “Deci, mate!

Luciana Terente

  • Educational specialist, responsabil cu oferirea suportului psihopedagogic în procesul de dezvoltare a produselor eLearning, SOFTWIN, divizia Intuitext

Brigitte Bodescu

  • Product manager, SOFTWIN, divizia Intuitext

Concursul Cea mai “cool” oră de mate

La începutul acestui an site-ul nostru a fost gazda concursului “Cea mai cool oră de mate”, adresat tuturor învăţătorilor şi profesorilor de matematică din învăţământul preuniversitar. Competiţia a avut ca scop identificarea şi recompensarea cadrelor didactice care predau matematica într-un mod original şi atractiv pentru elevi.

Participanţii au trimis portofolii alcătuite din: poze sau filme relevante, realizate în timpul lecţiei, chestionare completate de profesor şi de elevii implicaţi şi un formular de descriere a lecţiei.

În procesul de jurizare s-au avut în vedere următoarele criterii:

  • activarea clasei (participarea şi implicarea cât mai multor elevi la desfăşurarea orei);
  • modul de implicare a elevilor în însuşirea cunoştinţelor nou predate;
  • atitudinea clasei în timpul lecţiei şi impresiile elevilor;
  • abordarea inovativă a cadrului didactic în planificarea şi realizarea lecţiei.

În concurs s-au înscris 55 de participanţi, cadre didactice şi clasele lor, iar rezultatele şi entuziasmul participanţilor demonstrează, încă o dată, că ora de matematică este şi poate fi foarte “cool”.

Vezi condiţiile de concurs