„Quod erat demonstrandum”, prescurtat q.e.d. vine din latină şi înseamnă „ceea ce trebuia demonstrat”. Este formula cu care se încheie rezolvarea unei probleme de geometrie în manuscrisele operei lui Euclid.
Societatea de Ştiinţe Matematice din România
Societatea de Ştiinţe Matematice din România
Cont nou | Ai uitat parola?

Ştiaţi că?

Ştiaţi că Pitagora considera cunoştinţele muzicale ca făcând parte din domeniul matematicii şi în mod special din teoria numerelor? „Sunetele armonioase, spunea Pitagora, sunt produse de rapoartele exprimate în numere întregi şi cu cât valoarea numerică a raportului este mai mică cu atât sunetul este mai frumos”.

Vezi toate

Anecdote matematice

Un ardelean şi un matematician în tren. După un timp trec pe lângă o stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5... 425 de oi."
Se uită şi matematicianul, scoate un pix şi o foaie de hârtie, calculează... nimic.
Dupa o oră mai trec pe lângă o stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5,6... 281 de oi."
Matematicianul scoate laptop-ul, calculează, utilizează toate programele complexe de calcule... nimic.
Dupa încă câteva ore trec pe lângă altă stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5... 892 de oi."
Matematicianul scoate telefonul mobil, sună un prieten matematician, se conectează la internet, caută, trimite mai multe mail-uri, nimic.
- Domnule, nu vă supăraţi, dar eu sunt matematician, membru al Academiei, cu diplome multe, comunicări ştiinţifice internaţionale etc. şi nu am putut număra. Cum faceţi?
- No, d-apăi simplu, domnul meu... numeri picioarele şi împarţi la patru!

Vezi toate

citate matematice

"Ca şi în geometrie, înţeleg prin poezie o anumită simbolică pentru reprezentarea formelor posibile de existenţă… Pentru mine poezia este o prelungire a geometriei, aşa că, rămânând poet, n-am părăsit niciodată domeniul divin al geometriei."

Ion Barbu

Vezi toate

Concursuri

Concurs: Azi elevul este profesor de matematică

Imprima

Vezi câştigătorii

Procesul de jurizare s-a încheiat!

În urma analizării tuturor portofoliilor primite şi a centralizării notelor obţinute, juriul a acordat:

  • 2 premii I
  • 1 premiu II
  • 3 premii III
  • 4 premii speciale
  • 16 menţiuni

Criteriile care au stat la baza procesului de jurizare au fost următoarele:

  • abordarea inovativă;
  • activarea clasei;
  • atitudinea clasei;
  • relevanţa şi diversitatea conţinutului.

Echipa care a analizat portofoliile concurenţilor a fost formată din următoarele persoane:

Gabriela Streinu – Cercel

  • Consilier superior, sectorul de activitate Curriculum de matematică în învăţământul preuniversitar, la Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar (CNCEIP)
  • Profesor de matematică, la Şcoala Superioară Comercială Nicolae Kretzulescu, Bucureşti
  • Şef arie curriculară şi metodist municipiul Bucureşti

Florica Banu

  • Consilier superior, responsabil cu Elaborarea subiectelor pentru examenele naţionale şi pentru examenul de titularizare a profesorilor, la Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar (CNCEIP)
  • Profesor de matematică, la Şcoala nr. 79, Bucureşti
  • Responsabil cu selectarea subiectelor pentru concursuri / olimpiade şcolare

Ion Cicu

  • Profesor de matematică, la Şcoala nr. 96, Bucureşti
  • Metodist al ISMB
  • Redactor la Gazeta Matematică, membru SSMR
  • Membru al echipei de redacţie la portalul viitoriolimpici.ro

Luciana Terente

  • Educational specialist, responsabil cu oferirea suportului psihopedagogic în procesul de dezvoltare a produselor eLearning, SOFTWIN, divizia Intuitext

Brigitte Bodescu

  • Product manager, SOFTWIN, divizia Intuitext

 

Concursul Azi elevul este profesor de matematică

Sub egida “2010 - Anul Matematicii în Şcoala Românească”, site-ul nostru a lansat în primăvara acestui an concursul Azi elevul este profesor de matematică. Competiţia s-a adresat elevilor din învăţământul preuniversitar. Participanţii au avut posibilitatea să se înscrie în competiţie şi să trimită portofoliile până la data de 7 mai 2010.

Concursul a constat în susţinerea de către elevul înscris a unei lecţii de matematică în faţa clasei. Lecţia trebuia să fie pregătită de către elev, sub îndrumarea cadrului didactic.

Un număr de 112 echipe, formate din elevul - profesor de matematică, cadrul didactic de matematică şi colectivul clasei care a participat la acest eveniment au trimis portofoliile care au făcut dovada activităţii desfăşurate.  Portofoliile au conţinut documentaţia scrisă, chestionarele completate de către toţi cei implicaţi şi materialele video şi foto realizate în timpul desfăşurării lecţiei.

În competiţie s-au înscris elevi - profesori de matematică de clase primare (de la clasa I până la clasa a IV-a), de gimnaziu şi de nivel liceal (de la licee, colegii, licee de artă, Grupuri Şcolare, Şcoli de Artă şi Meserii). Concursul s-a desfăşurat în clase de zi şi seral, din mediul rural şi urban.

Felicitări tuturor echipelor înscrise în concurs pentru implicare, curaj şi seriozitate!

Vezi condiţiile de concurs