„Quod erat demonstrandum”, prescurtat q.e.d. vine din latină şi înseamnă „ceea ce trebuia demonstrat”. Este formula cu care se încheie rezolvarea unei probleme de geometrie în manuscrisele operei lui Euclid.
Societatea de Ştiinţe Matematice din România
Societatea de Ştiinţe Matematice din România
Cont nou | Ai uitat parola?

Ştiaţi că?

Ştiaţi că Pitagora considera cunoştinţele muzicale ca făcând parte din domeniul matematicii şi în mod special din teoria numerelor? „Sunetele armonioase, spunea Pitagora, sunt produse de rapoartele exprimate în numere întregi şi cu cât valoarea numerică a raportului este mai mică cu atât sunetul este mai frumos”.

Vezi toate

Anecdote matematice

Un ardelean şi un matematician în tren. După un timp trec pe lângă o stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5... 425 de oi."
Se uită şi matematicianul, scoate un pix şi o foaie de hârtie, calculează... nimic.
Dupa o oră mai trec pe lângă o stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5,6... 281 de oi."
Matematicianul scoate laptop-ul, calculează, utilizează toate programele complexe de calcule... nimic.
Dupa încă câteva ore trec pe lângă altă stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5... 892 de oi."
Matematicianul scoate telefonul mobil, sună un prieten matematician, se conectează la internet, caută, trimite mai multe mail-uri, nimic.
- Domnule, nu vă supăraţi, dar eu sunt matematician, membru al Academiei, cu diplome multe, comunicări ştiinţifice internaţionale etc. şi nu am putut număra. Cum faceţi?
- No, d-apăi simplu, domnul meu... numeri picioarele şi împarţi la patru!

Vezi toate

citate matematice

"Ca şi în geometrie, înţeleg prin poezie o anumită simbolică pentru reprezentarea formelor posibile de existenţă… Pentru mine poezia este o prelungire a geometriei, aşa că, rămânând poet, n-am părăsit niciodată domeniul divin al geometriei."

Ion Barbu

Vezi toate

Pledoarie pentru matematică

Nota 4.66 / 9 voturi
interes general Tradiţie

Comenteaza Trimite unui prieten Imprima

„Învăţând matematica, înveţi să gândeşti

Grigore C. Moisil

Matematica este disciplina care, prin existenţa ei, are menirea de a forma o gândire de cercetare. Este ştiinţa cea mai eficace, care are cele mai multe şi mai complexe legături de viaţă. De aceea, se impune o permanentă preocupare în perfecţionarea continuă a metodelor şi mijloacelor de învăţământ pentru a realiza nu o simplă instruire matematică, ci o educaţie matematică, cu implicaţii serioase în dezvoltarea tineretului şi formarea lui ca om folositor societăţii din care face parte.

Matematica, pătrunzând în aproape toate domeniile de cercetare şi aducându-şi contribuţia la dezvoltarea tuturor ştiinţelor, este chemată să-şi îndeplinească rolul de factor esenţial la adaptarea rapidă a fiecărui cetăţean la cerinţele mereu crescânde ale societăţii în care trăim.
 
Se ştie deja că în ceea ce priveşte matematica, România este una dintre ţările cu cei mai buni oameni în domeniu. Aceasta se datorează unei tradiţii de peste două secole. Începută la 1830, prin Regulamentul Organic, unde educaţia matematica era privită ca model de gândire; idee foarte îndrăzneaţă pentru vremurile acelea. Gheorghe Lazăr şi Gheorghe Asachi au pus în practică acest lucru prin primele manuale în limba română. Munca lor a fost continuată la sfârşitul secolului al XIX-lea de către Spiru Haret, considerat părintele reformei moderne a învăţământului românesc.

Ca o continuare a acestor tradiţii România devine în 1959 promotoarea Olimpiadei Internaţionale de Matematică.  Atunci se desfăşoară, la Braşov, prima Olimpiadă de Matematică.

România a mai găzduit apoi olimpiadele din 1960 (Sinaia), 1969, 1978 şi 1999 (Bucureşti), de-a lungul timpului 50 de participări ale echipei României au participat la Olimpiada Internaţională de Matematică. Aceştia au obţinut 68 de medalii de aur, 113 medalii de argint, 90 medalii de bronz  şi 2 menţiuni onorabile. Olimpicii cu cele mai multe medalii de aur (3 medalii de aur fiecare) sunt: Ciprian Manolescu, Mihai Manea, Ştefan Laurenţiu Horneţ, Teodor Bănică,iar persoana care a participat de cele mai multe ori la olimpiadă (de 4 ori – 2004-2007) este Adrian-Ioan Zahariuc.

De altfel, matematicieni români, cu o largă recunoaştere internaţională, profesori la universităţi americane de prestigiu cum sunt Dan Voiculescu, Gheorghe Lusztig şi Daniel Tătaru au obţinut, ca elevi, medalia de aur la Olimpiada Internaţională.

Orice domeniu din viaţă  revine la “a rezolva o problemă”, adică la a găsi o ieşire dintr-o dificultate, a găsi o cale de a atinge un obiectiv care nu este direct accesibil.

A găsi soluţia unei astfel de probleme este o trăsătură specifică inteligenţei, iar inteligenţa  este apogeul distinctiv al speciei umane.

Matematica, dintre toate ştiinţele, este cea care învaţă  cel mai mult pe om cum să rezolve o problemă.

Academicianul Gheorghe Mihoc spunea „Nu trebuie să educăm copiii pentru ceea ce suntem noi azi, ci pentru ceea ce vor fi ei mâine”.

Nu există comentarii!

Pentru a comenta trebuie să te autentifici!