„Quod erat demonstrandum”, prescurtat q.e.d. vine din latină şi înseamnă „ceea ce trebuia demonstrat”. Este formula cu care se încheie rezolvarea unei probleme de geometrie în manuscrisele operei lui Euclid.
Societatea de Ştiinţe Matematice din România
Societatea de Ştiinţe Matematice din România
Cont nou | Ai uitat parola?

Ştiaţi că?

Ştiaţi că Pitagora considera cunoştinţele muzicale ca făcând parte din domeniul matematicii şi în mod special din teoria numerelor? „Sunetele armonioase, spunea Pitagora, sunt produse de rapoartele exprimate în numere întregi şi cu cât valoarea numerică a raportului este mai mică cu atât sunetul este mai frumos”.

Vezi toate

Anecdote matematice

Un ardelean şi un matematician în tren. După un timp trec pe lângă o stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5... 425 de oi."
Se uită şi matematicianul, scoate un pix şi o foaie de hârtie, calculează... nimic.
Dupa o oră mai trec pe lângă o stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5,6... 281 de oi."
Matematicianul scoate laptop-ul, calculează, utilizează toate programele complexe de calcule... nimic.
Dupa încă câteva ore trec pe lângă altă stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5... 892 de oi."
Matematicianul scoate telefonul mobil, sună un prieten matematician, se conectează la internet, caută, trimite mai multe mail-uri, nimic.
- Domnule, nu vă supăraţi, dar eu sunt matematician, membru al Academiei, cu diplome multe, comunicări ştiinţifice internaţionale etc. şi nu am putut număra. Cum faceţi?
- No, d-apăi simplu, domnul meu... numeri picioarele şi împarţi la patru!

Vezi toate

citate matematice

"Ca şi în geometrie, înţeleg prin poezie o anumită simbolică pentru reprezentarea formelor posibile de existenţă… Pentru mine poezia este o prelungire a geometriei, aşa că, rămânând poet, n-am părăsit niciodată domeniul divin al geometriei."

Ion Barbu

Vezi toate

Pledoarie pentru matematică

Nota 5.00 / 8 voturi
interes general Mesajul acad. Solomon Marcus

Comenteaza Trimite unui prieten Imprima

"ANUL EDUCAŢIEI MATEMATICE conţine două cuvinte cheie pentru înţelegerea problemelor de azi ale României. Este vorba de o dublă dificultate, o dublă capcană, o dublă provocare: prima este EDUCAŢIA în general, a doua, în cadrul celei dintâi, este EDUCAŢIA MATEMATICĂ. Cei care se află în interiorul sistemului educaţional nu au distanţa necesară pentru a dobândi o imagine adecvată a randamentului acestui sistem. Ei sunt prea mult confiscaţi de tot felul de detalii şi de tendinţa de automulţumire, ca fiinţe care trudesc pentru acest sistem. De aceea, mai toate semnalele eşecului vin din afara sistemului: de la Comunitatea Europeană, de la Banca Naţională, de la unii artişti şi savanţi, de la unii analişti politici etc.
Ca şi cum această dificultate nu ar fi fost suficientă, la înţelegerea rolului educaţiei matematice în cadrul educaţiei în general se mai adaugă noi dificultăţi, legate de faptul că nu e uşor să explici unui tânăr ce este matematica, să-i dezvălui comorile, în condiţiile în care cele mai multe dintre actualele manuale de matematică nu prea ne ajută în această privinţă.
ANUL EDUCAŢIEI MATEMATICE caută să compenseze această lacună, să atragă atenţia asupra frumuseţii raţionamentului matematic, raţionament care, de îndată ce este înţeles, ne deschide porţi nebănuite spre modul în care gândirea noastră procedează în diverse domenii ale ştiinţei, artei şi vieţii cotidiene.
Modul matematic de gândire şi-ar putea arăta, chiar la nivelul şcolii, deschideri spre toate disciplinele şcolare şi spre activităţile cotidiene ale tinerilor; în dezvăluirea acestor capacităţi ale matematicii constă pariul educaţiei matematice, pe care mai devreme sau mai târziu îl vom câştiga.

Solomon Marcus"

Nu există comentarii!

Pentru a comenta trebuie să te autentifici!