„Quod erat demonstrandum”, prescurtat q.e.d. vine din latină şi înseamnă „ceea ce trebuia demonstrat”. Este formula cu care se încheie rezolvarea unei probleme de geometrie în manuscrisele operei lui Euclid.
Societatea de Ştiinţe Matematice din România
Societatea de Ştiinţe Matematice din România
Cont nou | Ai uitat parola?

Ştiaţi că?

Ştiaţi că Pitagora considera cunoştinţele muzicale ca făcând parte din domeniul matematicii şi în mod special din teoria numerelor? „Sunetele armonioase, spunea Pitagora, sunt produse de rapoartele exprimate în numere întregi şi cu cât valoarea numerică a raportului este mai mică cu atât sunetul este mai frumos”.

Vezi toate

Anecdote matematice

Un ardelean şi un matematician în tren. După un timp trec pe lângă o stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5... 425 de oi."
Se uită şi matematicianul, scoate un pix şi o foaie de hârtie, calculează... nimic.
Dupa o oră mai trec pe lângă o stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5,6... 281 de oi."
Matematicianul scoate laptop-ul, calculează, utilizează toate programele complexe de calcule... nimic.
Dupa încă câteva ore trec pe lângă altă stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5... 892 de oi."
Matematicianul scoate telefonul mobil, sună un prieten matematician, se conectează la internet, caută, trimite mai multe mail-uri, nimic.
- Domnule, nu vă supăraţi, dar eu sunt matematician, membru al Academiei, cu diplome multe, comunicări ştiinţifice internaţionale etc. şi nu am putut număra. Cum faceţi?
- No, d-apăi simplu, domnul meu... numeri picioarele şi împarţi la patru!

Vezi toate

citate matematice

"Ca şi în geometrie, înţeleg prin poezie o anumită simbolică pentru reprezentarea formelor posibile de existenţă… Pentru mine poezia este o prelungire a geometriei, aşa că, rămânând poet, n-am părăsit niciodată domeniul divin al geometriei."

Ion Barbu

Vezi toate

Mărturii

Nota 5.00 / 7 voturi
interes general Mărturii: Patricia Florescu

Comenteaza Trimite unui prieten Imprima

Mie mi-a plăcut foarte mult matematica pentru caracterul ei pur şi riguros dar la facultate am decis să studiez matematici aplicate pentru că mi s-a părut că reprezintă o abordare mai aproape de sufletul meu, mai concretă, mai uşor de cuprins cu mintea. Îmi amintesc că am hotărât să mă specializez în această disciplină după ce am urmat un curs de modelare matematică. M-a fascinat să descopăr multitudinea de domenii în care matematica poate fi utilizată pentru a modela situaţii din viaţa reală: poate fi folosită pentru a anticipa modul de extindere a unui incendiu într-o pădure sau a unei epidemii, pentru a defini profilul Turnul Eiffel sau eficientiza algoritmul de căutare folosit de Google.

Tocmai această aplicabilitate în toate domeniile academice reprezintă adevărata frumuseţe a matematicii. Dacă s-ar accentua această latură sunt sigură că elevii ar înţelege şi ar aprecia mult mai mult matematica. Numeroase aspecte interesante din biologie, economie, arhitectură şi chiar psihologie pot trezi interesul copiilor în matematică cu multă uşurinţă pentru că sunt mai uşor de vizualizat dacă fac parte din experienţa de zi cu zi. De aceea aş propune ca orele de matematică să includă astfel de prezentări care să explice relevanţa în viaţa reală a conceptelor teoretice predate. Aceste prezentări pot fi însoţite de imagini şi simulări. De asemenea, orele de matematică ar putea fi mai interactive dacă studenţilor li s-ar da şi alte tipuri de teme decât obişnuitele seturi de probleme. De exemplu, la sfârşitul semestrului ar putea scrie o lucrare individuală despre modul în care matematica este aplicată într-un domeniu care îi interesează. În acest fel li se stimulează creativitatea, precum şi interesul pentru matematică.

Patricia Florescu

Applied Mathematics and Computational Architecture Harvard College Class of 2011

Patricia Florescu a răspuns la întrebarea „Ce sfat aţi da unui profesor pentru a reuşi apropierea matematicii şcolare de sufletul copilului?”.

Nu există comentarii!

Pentru a comenta trebuie să te autentifici!