„Quod erat demonstrandum”, prescurtat q.e.d. vine din latină şi înseamnă „ceea ce trebuia demonstrat”. Este formula cu care se încheie rezolvarea unei probleme de geometrie în manuscrisele operei lui Euclid.
Societatea de Ştiinţe Matematice din România
Societatea de Ştiinţe Matematice din România
Cont nou | Ai uitat parola?

Ştiaţi că?

Ştiaţi că Pitagora considera cunoştinţele muzicale ca făcând parte din domeniul matematicii şi în mod special din teoria numerelor? „Sunetele armonioase, spunea Pitagora, sunt produse de rapoartele exprimate în numere întregi şi cu cât valoarea numerică a raportului este mai mică cu atât sunetul este mai frumos”.

Vezi toate

Anecdote matematice

Un ardelean şi un matematician în tren. După un timp trec pe lângă o stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5... 425 de oi."
Se uită şi matematicianul, scoate un pix şi o foaie de hârtie, calculează... nimic.
Dupa o oră mai trec pe lângă o stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5,6... 281 de oi."
Matematicianul scoate laptop-ul, calculează, utilizează toate programele complexe de calcule... nimic.
Dupa încă câteva ore trec pe lângă altă stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5... 892 de oi."
Matematicianul scoate telefonul mobil, sună un prieten matematician, se conectează la internet, caută, trimite mai multe mail-uri, nimic.
- Domnule, nu vă supăraţi, dar eu sunt matematician, membru al Academiei, cu diplome multe, comunicări ştiinţifice internaţionale etc. şi nu am putut număra. Cum faceţi?
- No, d-apăi simplu, domnul meu... numeri picioarele şi împarţi la patru!

Vezi toate

citate matematice

"Ca şi în geometrie, înţeleg prin poezie o anumită simbolică pentru reprezentarea formelor posibile de existenţă… Pentru mine poezia este o prelungire a geometriei, aşa că, rămânând poet, n-am părăsit niciodată domeniul divin al geometriei."

Ion Barbu

Vezi toate

Mărturii

Nota 5.00 / 6 voturi
interes general Mărturii: Andrei Ciupan

Comenteaza Trimite unui prieten Imprima

Matematica este una dintre acele pasiuni care nu încetează să îţi ofere ceva nou...

Începând cu clasele gimnaziale, am simţit o apropiere de matematică şi am început să particip la concursuri organizate de şcoală, şi mai apoi la olimpiadele locale. Apoi, din clasa a 7-a se deschide o nouă dimensiune a matematicii de concurs: Olimpiada Naţională de Matematică, organizată anual, unde elevi din toată ţara se adună pentru etapa finală a Olimpiadei... dar concursul constă în doar câteva zile din întreaga săptămână dedicată Olimpiadei, în restul timpului având ocazia să te bucuri de vacanţa bine-meritată, de prietenii noi şi de locurile frumoase văzute (olimpiada este organizată în fiecare an într-un oraş din România, iar locaţiile diferă de la an la an). Totuşi, Olimpiada Naţională nu se termină aici... primii clasaţi de la fiecare clasă au ocazia să participe la două probe de baraj, ce decid loturile lărgite pentru Olimpiada Balcanică de Juniori şi Seniori şi Olimpiada Internaţională de Matematică. Testele sunt la nivelul Olimpiadelor Internaţionale şi reprezintă o provocare pentru orice elev. Entuziasmul şi atmosfera trăită în perioada barajelor, de la primul până la al 6-7-lea, care ar putea decide echipa pentru Internaţională, nu pot fi simţite şi înţelese deplin decât prin participarea la aceste baraje.

O altă ramură a matematicii, expusă mai puţin elevilor, dar care este foarte captivantă şi include din ce în ce mai mulţi elevi în ultima vreme, este cea a propunerii de probleme pentru concursuri naţionale şi olimpiade. Orice elev poate trimite o problemă compusă de el/ea pentru un concurs, sau chiar Olimpiada Naţională sau baraje. Dacă problema este originală şi potrivită pentru dificultatea şi tematica concursului, atunci ea poate apărea în concurs. Cred că toţi cei care au propus probleme, fie ei acum profesori experimentaţi sau studenţi, ţin minte prima lor problemă ce a apărut într-un concurs. Consider că este o onoare să ştii că zeci de elevi talentaţi şi pasionaţi de matematică, la fel ca şi tine, se gândesc la o problemă propusă de tine...

Odată cu maturizarea matematică a unui elev, fiecăruia i se deschide poarta spre cercetare, mai întâi la nivel superficial – scrierea unui articol în revista şcolii sau generalizarea unei probleme de la un concurs - şi treptat spre articole şi rezultate mai profunde şi originale.

Matematica are multe aspecte, multe neincluzându-se în abordarea simplistă de mai sus, şi include experienţe diferite pentru fiecare. Eu recomand experimentarea a cât mai multe dintre momentele prezentate, căci drumul spre ele este foarte captivant şi merită încercat!

Andrei Ciupan

Elev în clasa a XII-a, Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu”, Bucureşti

Nu există comentarii!

Pentru a comenta trebuie să te autentifici!