„Quod erat demonstrandum”, prescurtat q.e.d. vine din latină şi înseamnă „ceea ce trebuia demonstrat”. Este formula cu care se încheie rezolvarea unei probleme de geometrie în manuscrisele operei lui Euclid.
Societatea de Ştiinţe Matematice din România
Societatea de Ştiinţe Matematice din România
Cont nou | Ai uitat parola?

Ştiaţi că?

Ştiaţi că Pitagora considera cunoştinţele muzicale ca făcând parte din domeniul matematicii şi în mod special din teoria numerelor? „Sunetele armonioase, spunea Pitagora, sunt produse de rapoartele exprimate în numere întregi şi cu cât valoarea numerică a raportului este mai mică cu atât sunetul este mai frumos”.

Vezi toate

Anecdote matematice

Un ardelean şi un matematician în tren. După un timp trec pe lângă o stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5... 425 de oi."
Se uită şi matematicianul, scoate un pix şi o foaie de hârtie, calculează... nimic.
Dupa o oră mai trec pe lângă o stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5,6... 281 de oi."
Matematicianul scoate laptop-ul, calculează, utilizează toate programele complexe de calcule... nimic.
Dupa încă câteva ore trec pe lângă altă stână.
Ardeleanul: "1,2,3,4,5... 892 de oi."
Matematicianul scoate telefonul mobil, sună un prieten matematician, se conectează la internet, caută, trimite mai multe mail-uri, nimic.
- Domnule, nu vă supăraţi, dar eu sunt matematician, membru al Academiei, cu diplome multe, comunicări ştiinţifice internaţionale etc. şi nu am putut număra. Cum faceţi?
- No, d-apăi simplu, domnul meu... numeri picioarele şi împarţi la patru!

Vezi toate

citate matematice

"Ca şi în geometrie, înţeleg prin poezie o anumită simbolică pentru reprezentarea formelor posibile de existenţă… Pentru mine poezia este o prelungire a geometriei, aşa că, rămânând poet, n-am părăsit niciodată domeniul divin al geometriei."

Ion Barbu

Vezi toate

Mărturii

Nota 4.39 / 18 voturi
interes general Mărturii: Irina Cazan

Comenteaza Trimite unui prieten Imprima

Pentru mine, matematica este o alegere pentru viitor şi pentru carieră. Sunt studentă în anul trei şi studiez matematică şi inginerie electronică în Statele Unite. După absolvire, intenţionez să aplic la un program de masterat sau Phd în domeniul ingineriei electronice, în special în procesarea semnalelor digitale.

În şcoală, matematica a început ca o simplă cerinţă de absolvire, o serie de teoreme şi exerciţii. În schimb, în liceu am avut norocul de a fi în clasa de matematică a unui profesor extraordinar, care m-a ajutat să îmi formez o părere complet diferită despre această materie. Cu răbdare şi pasiune, ne-a arătat că matematica nu se rezumă la câteva integrale părăsite în manual, ci este pretutindeni dacă avem răbdarea să privim  -  centrul de greutate, raportul de aur, integrale de volum, seria armonică sau calcularea dobânzii pentru un credit sunt doar câteva repere. Matematica este peste tot - în economie, finanţe, muzică, fizică, arhitectură.

Matematica m-a organizat, m-a ajutat să gândesc analitic; mi-a dăruit o bază teoretică solidă şi m-a învăţat cum să abordez orice problemă, fie că este de matematică, inginerie sau un aspect al vieţii cotidiene. 

În ceea ce priveşte şcoala românească, consider că predarea matematicii ar putea beneficia de o integrare cu alte materii, de referinţe la aplicaţiile acesteia şi de exemple pertinente pentru a o transforma într-un subiect interesant. Eleganţa şi concizia matematicii ar putea fi explorate prin lecţii despre matematicieni celebri, prin surprinzătoarele legături între concepte  ce par complet neînrudite iniţial. 

Matematica este creativitate şi sensibilitate, se bucură de estetică şi rigurozitate în acelaşi timp, iar dacă şcoala ar reuşi să transmită acest mesaj, ar putea şterge imaginea acestei materii ca simplă obligaţie şi ar transforma-o în pasiune şi curiozitate.

Irina Cazan

Colby College, Waterville, Maine – Matematică

Thayer School of Engineering at Dartmouth College, Hanover, New Hampshire – Inginerie Electronică

Nu există comentarii!

Pentru a comenta trebuie să te autentifici!